معیار های نمره دهی در اسپیکینگ آیلتس IELTS Speaking

اسپیکینگ آیلتس براساس چه معیارهایی نمره داده میشود؟

 

به دوره “اسپیکینگ آیلتس چیست؟” خوش آمدید. امیدوارم که این دوره به شما کمک کند در آیلتس به موفقیت برسید. این دوره با این هدف طراحی شده که مطالب ضروری درباره اسپیکینگ آیلتس را در یکجا جمع کند تا علاوه بر اینکه شما را از پراکندگی مطالب و جستجوی مطالب در سایتهای مختلف نجات می دهد، مواردی را که ممکن است به ذهن شما خطور نکند یا جوابی برای بعضی از پرسش هایتان پیدا نکنید را نیز شامل شود.

در این دوره به بررسی جزئیات مربوط به تمام بخشهای اسپیکینگ آیلتس می پردازیم. قرار است در این دوره به پرسشهای شما درباره آزمون اسپیکینگ و اینکه چطور نمره مورد نیازتان را بدست آورید پاسخ دهیم. تمام مطالب این دوره مربوط به آزمون هستند و طوری طراحی شده اند که بیشترین کمک را به شما بکند. در تمام بخشها میتوانید نظرات، سوالات و تجربیات خودتان را به اشتراک بگذارید. 

ابتدا از شما میخواهم  که در مورد “صحبت کردن به زبان انگلیسی” فکر کنید.  چقدر در این مهارت به خودتان مطمئن هستید؟ چه نمره ای به خودتان می دهید؟ فکر می کنید از چه لحاظ در این مهارت قوی هستید و در چه مواردی نیاز به تمرین بیشتری دارید؟

همانطور که میدانید دو نوع آزمون آیلتس داریم: آزمون جنرال و آکادمیک. آزمون جنرال را کسانی نیاز دارند که درحقیقت برای زندگی یا کسب و کار مهاجرت می کنند. اما آزمون آکادمیک (که از اسمش هم پیداست) اساساً برای کسانی طراحی شده که قصد دارند در دانشگاهی خارج از کشور در مقاطع بالا تحصیل کنند و برای نشان دادن مهارت زبانی خود به این مدرک نیاز دارند.

در مورد بخشهای این دو نوع آزمون هم حتماً می دانید که آزمون لیسنینگ و اسپیکینگ هر دو آزمون عیناً مثل هم هستند، اما در بخشهای ریدینگ و رایتینگ با هم تفاوت دارند (توضیحات بیشتر). از نظر اعتبار مدرک و مدت زمان اعتبار نیز هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

بسیار خب، راجع به نحوه صحبت کردن تان به انگلیسی فکر کردید؟ در کدام قسمت آن خوب هستید؟ در کدام قسمت میخواهید که بیشتر تمرین کنید و بهتر شوید؟

حوزه های اصلی که اسپیکینگ افراد براساس آنها مورد ارزیابی قرار می گیرند، در جدول زیر آورده شده اند. راجع به چهار حوزه زیر فکر کنید. چقدر نسبت به خودتان در این موارد مطمئن هستید؟

خیلی مطمئن تقریباً مطمئن مطمئن نیستم
روان صحبت میکنم بدون اینکه زیاد مکث کنم.
کلمات درست را برای بیان منظورم پیدا میکنم.
از گرامر صحیح استفاده میکنم.
درست تلفظ میکنم.

چهار بخش بالا بخشهایی هستند که بر اساس آنها نمره کلی اسپیکینگ شما داده می شود. حالا می خواهیم این چهار بخش را با جزئیات با هم کار کنیم و ببینیم هر کدام چه معنی دارند و ممتحن آیلتس موقع صحبت کردن شما به دنبال چه فاکتورهایی میگردد. مسلماً هرچقدر اطلاعات شما نسبت به اینکه براساس چه فاکتورهایی سنجیده می شوید بیشتر شود، به همان میزان آگاهی شما افزایش می یابد و باعث میشود عملکرد شما بهتر شود، چون می دانید روی چه معیارهایی باید بیشتر کار کنید.

خب بیشتر از این منتظرتان نمی گذارم. برویم سراغ توضیح جدول نمره دهی آیلتس.

جدول نمره دهی آیلتس (Speaking Band Descriptor)

به طور کلی ممتحن های آیلتس از معیار های خاصی برای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس استفاده می کنند. این معیار ها بر اساس 4 بخش در مکالمه می باشند : 1) روان صحبت کردن و مرتبط صحبت کردن نسبت به موضوع ، 2)  دایره لغات ، 3) دایره تنوع گرامری و 4) تلفظ صحیح . هر یک از این بخش ها به یک اندازه در نمره اصلی شما موثرند و 25% از نمره کل را شامل می شوند.

نکته مهم در محاسبه نمره کل این است که طبق band descriptor اسپیکینگ، پس از نمره دهی ممتحن براساس این معیارها، میانگین آنها حساب و رو به پایین گرد می شود! (برعکس نمره overall که رو به بالا گرد میشود). مثلاً اگر شما در سه فاکتور اسپیکینگ نمره ۷ کسب کنید ولی در یک فاکتور نمره ۶، نمره کل اسپیکینگ شما 6.5 می شود و نه ۷! (7+7+7+6 میشود 27، میانگین آن 6.75 که رو به پایین گرد میشود 6.5)

این 4 فاکتور چی هستند؟

1) Fluency and Coherence  یا روان و منسجم صحبت کردن، ( نبود مکث بیش از حد، تکرار بی مورد و مِن مِن کردن و …)

2)  Lexical resource یا دایره لغات، واژگان درست و مناسب و سطح بالا  (نمره بالای 7 بیشتر مختص کسانی است که از واژگان سطح بالای مرتبط به موضوع استفاده می کنند: کالوکیشن ها، اصطلاحات، عبارات و واژگان کم کاربرد ولی مرتبط به موضوع)

3) Grammatical Range and accuracy یا ساختارهای دستوری و درست به کار بردن جمله ها، گرامر درست و سطح بالا (نمره بالای 7 بیشتر مختص کسانی است که گرامر پیچیده را روان، طبیعی و گسترده استفاده می کنند: جمله واره های وابسته (relative clauses)، انواع شرطی ها (if clauses)، و …

4) Pronunciation  یا تلفظ. دقت کنید که تلفظ ارتباطی با لهجه بریتیش یا امریکن… ندارد، بلکه رعایت فاکتورهای “استرس”، “اینتونیشن” و “چانکینگ” است (stress, intonation & chunking).

در ادامه جدول نمره دهی اسپیکینگ آیلتس را بررسی کنید و تفاوت نمره ها را در هر بخش با یکدیگر مقایسه کنید تا این تفاوت نمره برای تان واضح تر شود. (جدول نمره دهی در british council).

 

Band Pronunciation Grammatical Range and Accuracy Lexical Resource Fluency and Coherence
9

♦ تلفظ با ظرافت کامل و دقیق

♦ درک تلفظش نیاز به تلاش ندارد.

♦ مشخص نیست native نیست.

♦ استفاده طبیعی از دایره لغت وسیع از تمامی ساختارها

♦ بُرد وسیعی از تمامی ساختارها را طبیعی و به درستی استفاده می کند.

♦ مدام ساختارهای درست تولید می کند اما ممکن است گاهی اشتباهاتی شبیه به Native Speaker ها بکند (slip).

♦ در تمامی موضوعات، لغات را با انعطاف کامل استفاده می کند.

♦ زبان و ادبیاتش اصیل و طبیعی است و درست همانند یک Native Speaker صحبت می کند.

♦ نرم و روان صحبت می کند. تکرار و تصحیح خودش به ندرت اتفاق می افتد.

♦ اگر در صحبت هایش مکث کند، به خاطر طبیعت گفتگویش است، نه به خاطر اینکه به دنبال ساختارهای گرامری یا لغات خاصی می گردد.

♦ صحبتش را کاملا منسجم و طبقه بندی شده ارایه می کند و هرجا که لازم باشد، به درستی و به صورت حرفه ای از عبارات ربط دهنده مناسب استفاده می کند.

8

♦ تلفظ با ظرافت عالی و دقیق

♦ درک تلفظش نیاز به تلاش ندارد.

♦ زبان مادری اش خیلی کم روی صحبتش تاثیر دارد.

♦ بُرد وسیعی از ساختارها را با انعطاف بالایی استفاده می کند.

♦ اکثر جملاتش درست و بدون غلط است اما گاهی اشتباهاتی دارد که البته آن ها نیز اساسی و پایه ای نیستند.

♦ منابع واژگانش وسیع است و به راحتی و با انعطالف برای انتقال مفاهیم به صورت کاملا دقیق از آن ها استفاده می کند.

♦ با مهارت کامل، از ادبیات طبیعی و مصطلح idiomatic و less common استفاده می کند ولی به ندرت اشتباه هم می کند.

♦ کاملا حرفه ای در مواقع لازم، عبارات و جملات را paraphrase می کند و توضیح می دهد.

♦ نرم و روان صحبت می کند اما گاهی نیز تکرار کرده و خودش را تصحیح می کند.

♦ اگر در صحبت هایش مکث کند، معمولا به خاطر طبیعت گفتگویش است، اما به ندرت نیز به خاطر این است که به دنبال زبان و ادبیات مناسب می گردد.

♦ موضوعات را متناسباً بسط داده و کاملا روشن می سازد

 

7

♦ تمام ویژگی های لازم برای نمره ۶ را داشته و از آن بهتر است اما به نمره ۸ نمی رسد.

♦ ساختارهای پیچیده ی بسیاری استفاده می کند اما انعطاب پذیری آن ها معمولی است.

♦ جملات بدون غلط بسیاری تولید می کند اما تعدادی اشتباه گرامری داشته و آن ها را تکرار می کند.

♦ در موضوعات بسیاری، می تواند به صورت انعطاف پذیر از لغات استفاده کند.

♦ گاهی از ادبیات طبیعی و مصطلح idiomatic و less common استفاده می کند و آگاهی خود را در مورد collocation و style نشان می دهد. البته گاهی نیز کلماتی را اشتباه انتخاب می کند.

♦ عبارات و جملات را به خوبی paraphrase می کند و توضیح می دهد.

♦ بدون اینکه اسنسجام صحبتش بهم بریزد، یا حس شود که دارد تلاش خاصی می کند، به اندازه کافی صحبت می کند.

♦ گاهی اوقات مکث هایی برای پیدا کردن ساختارهای گرامری یا لغات می کند.

♦ بعضی از موقع، خودش را تصحیح کرده و عبارت یا جمله ای را تکرار می کند.

♦ از کلمات ربط متنوعی استفاده می کند (connectives & discourse markers) و کلمات ارتباطی اش انعطاف دارد.

6

♦ کنترل نسبی رو تلفظ

♦ گاهی تلفظ های بسیار خوبی دارد اما دایم و ثابت نیست.

♦ علی رغم تلفظ های اشتباه، می توان فهمید چه می گوید ولی گاهی وضوح تلفظ ندارد.

♦ ترکیبی از جملات ساده و پیچیده را استفاده می کند اما انعطاف محدودی دارد.

♦ اشتباهات گرامری زیادی در جملات پیچیده نشان می دهد اگرچه که این اشتباهات درک مطلب را مختل نمی کنند.

♦ دامنه لغاتش برای صحبت راجع به موضوعات مختلف کافی است و علی رغم بعضی استفاده های نابه جا، معنی حرفش را شفاف انتقال می دهد.

♦ عبارات و جملات را با موفقیت paraphrase می کند و توضیح می دهد.

 

♦ می خواهد به اندازه کافی صحبت کند اما گاهی انسجام صحبتش از دستش خارج می شود چرا که گاهی تکرار می کند، مکث می کند یا خودش را تصحیح می کند.

♦ از کلمات ربط استفاده می کند (connectives & discourse markers) اما همیشه به درستی از آن ها استفاده نمی کند.

5

♦ تمام ویژگی های لازم برای نمره 4 را داشته و از آن بهتر است اما به نمره 6 نمی رسد.

♦ ساختارهای جملاتش ساده است و درستی آن ها معقول می باشد.

♦ جملات پیچیده اش محدود است و معمولا اشتباهاتی داشته و معمولا درک مطلب را مختل می کند.

♦ تلاش می کند راجع به موضوعات آشنا و ناآشنا صحبت کند ولی انعطاف پذیری منابع واژگانش محدود است.

♦ عبارات و جملات را paraphrase می کند و توضیح می دهد اما خیلی در اینکار موفق نیست.

♦ جریان صحبتش را حفظ می کند اما تکرار، تصحیح خود و مکث در صحبتش زیاد است و به کُندی صحبت می کند.

♦ از برخی از کلمات ربط خاص زیادی استفاده می کند. (connectives & discourse markers)

♦ ساختارهای ساده را نرم و روان و منسجم تولید می کند اما در ساختارهای پیچیده دچار مشکلات fluency است.

4

♦ تلفظی محدود دارد.

♦ شاید تلاش کند تلفظ خوب باشد اما اغلب نمی تواند.

♦ اشتباهات تلفظی زیادی دارد و درک صحبت هایش برای شنونده سخت است.

♦ جملاتی که می سازد پایه ای بوده و جملاتی ساده دارد. جملات پیچیده و Subordinate دیده نمی شود.

♦ اشتباهات بسیاری دارد و باعث کج فهمی می شود.

♦ می تواند راجع به موضوعات آشنا صحبت کند اما در مورد موضوعات ناآشنا فقط می تواند مفاهیم اصلی را انتقال دهد.

♦ انتخاب کلماتش معمولا اشتباه است.

♦ معمولا paraphrase نمی کند.

♦ بدون مکث های طولانی، نمی تواند پاسخ بدهد و معمولا به کُندی و آهسته صحبت کرده و پر از تکرار و تصحیح خود است.

♦ جملات ساده را به یکدیگر ربط می دهد اما به صورت پی در پی از کلمات ربط ساده و ابتدایی استفاده می کند و گاهی انسجامش بهم می ریزد.

3

♦ از نمره 2 بهتر است اما به نمره 4 نمی رسد.

♦ تلاش می کند صحبت کند اما معمولا موفق نمی شود پیامش را منتقل کند. معمولا وابسته به عبارات و جملات حفظی است.

♦ اشتباهات بسیاری دارد مگر آنکه کل عبارت را حفظ شده تحویل دهد.

♦ برای ارایه ی اطلاعات فردی، لغات خیلی ساده ای استفاده می کند .

♦ برای موضوعاتی که خیلی متداول و آشنا نیستند، لغات کافی بلد نیست.

♦ مکث های طولانی مدت دارد.

♦ حتی جملات ساده را به سختی به یکدیگر ربط می دهد.

♦ پاسخ های ساده می دهد و معمولا نمی تواند حتی پیام های پایه ای را انتقال دهد.

2

♦ تلفظ ها اغلب نامفهوم است.

♦ جملات ساده را هم نمی تواند بسازد.

♦ یا عباراتی حفظ شده تحویل می دهد و یا فقط لغات را بدون ساخت و ترکیب آن ها در جمله به مخاطبش ارایه می کند.

♦ پیش از هر کلمه ای که می خواهد بگوید، مکث های خیلی طولانی دارد.

♦ ارتباط و صحبت کردن با او خیلی کم امکان پذیر است.

1 ♦ توانایی برقراری ارتباط وجود ندارد!
0 ♦ در امتحان شرکت نکرده و غایب است.

 


 

ترتیبی که انگلیسی کده برای خواندن مطالب دوره “اسپیکینگ آیلتس چیست” به شما پیشنهاد می‌کند:
1) آیلتس چیست؟

2) معیار های نمره دهی در اسپیکینگ آیلتس IELTS Speaking

3) ساختار آزمون اسپیکینگ آیلتس و سوالات رایج بخش 1

4) سوالات رایج درباره آزمون اسپیکینگ آیلتس

5) معیارهای ارزیابی اسپیکینگ آیلتس، معیار روان بودن و منسجم صحبت کردن

 

 

 

 

 

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.

پنج × سه =